Breastfeeding : "DIA" datang 2!!

Salam Jumaat!

**entry ni utk bacaan kaum perempuan, kaum ibu dan juga yang breastfeed ye**

Korang tau tak? Ehehehe mesti la belum tau kalau saya tak bagi tau..kan?

Puasa haritu saya cuma cuti 1hari saje. Saya expect lebih dari tu sbb saya tertinggal puasa tu di awal Ramadhan. Tapi rupanya sampai kehujung Ramadhan pon, cuti saya hanya satu hari. Dalam hati memang rasa gumbira sebab takyah nk ganti banyak hari. Tapi dalam hati jugak adalah sangat sangsi dan berdebar-debar. Kenapakah?

Lepas seminggu Syawal pon, saya masih lagi belum ditemani 'kawan' saya yang satu tu. Dalam hati memang cuak, tp buat-buat selamba je lah. Tapi sejak masuk kerja hari Isnin lepas, hasil collection saya adalah sangat tidak memberangsangkan. Maklumla, cuti seminggu raya, saya pon cuti mengepam.

Memang saya dh jangkakan situasi-situasi yg bakal berlaku sepanjang raya. Fridge kt umah mak yang penuh dengan lauk-pauk, travelling yang makan masa berjam-jam dsb. Dan memang itulah yang berlaku. Hehe jalan senang adalah keep on direct feeding anywhere anytime anyplace saja.


Kesian juga kt adik ipar saya yang terpaksa dump all 30oz EBM yang dh tercair sepanjang perjalanan balik ke rumah. Mana taknya, dari Pahang-Sg Besar-Klang. Travel within 12hours tanpa menukar ice. Mesti lah cair.

Tapi tu la kan, bila tak pam dalam masa seminggu..badan pon mula lah nk confuse. Ni salah satu sebabnya lah. So hasil perahan adalah kurang memberangsangkan. Semalam lah yang paling sikit. Setiap kali pump, cuma collect 2oz. Total collection semalam cuma 6oz. Adoyai!!!

Saya ni kalau production kelaut mcmni, ada 2 benda je saya nk suspect. 1st is saya bakal period dan 2nd is saya adalah mengandung lagi. hihi! Dalam hati ni, tuhan saje yg tau betapa risaunya saya kalau sebab yang kedua tu.

Alhamdulillah, sebenarnya sebab yang pertama je yang menyerang saya. Time-time cik period nak mai, alahai memang la production susu saya segan-segan sungguh..Tp bila cik period dah mai, milk production crew pon dah back to work. Lega saya.

Cuma semalam ada sikit frust, sebab semalam saya puasa utk gantikan yang sehari tu. Dah jam 5pm time nk solat asar, saya perasan cik period datang nk beraya. Hadoila..awatla tak mai kol 11am ke 2pm ke..sempat jugak saya pegi lunch..

turn 6months next week



18 words from u:

wahida said...

ingatkan hilda nak dpt adik lagi...hehe...

Anonymous said...

mamasue pun mmg tak pam masa cuti raya.masuk kejer,pam je tgk2 hasil dpt 3oz,sib baik sehari 2 je mcm tu,lepas tu dah back to normal,alhamdulillah...
tang period tu, so far tak dtg2 lg,bukan sbb baby,sbb bf kot...hehehe

Unknown said...

@wahida hehehe..hilda kata dia nk jadi adik bongsu..mama setuju je :D

Unknown said...

@mamasue mamasue aritu ada makan noriday kan. mmg tak period eh even makan noriday. kita start noriday seminggu terus period. frust tau! time hadif dulu, umur dia 9bulan baru period mai

pizet said...

daku 12hr nk kena ganti ni...sob2

ibuhebat said...

anak akak dah setahun 5 bulan, cik P tak datang2 melawat pun lagi.. nak tengok berapa lama dia dapat bertahan. ahaha...

mekchu said...

dan sebab yang ke-2 itu lah yang mekchu tunggu2 selama ni...

Iela Fazielah said...

wah... nasib baik dtg period.. kalau terngandung auw... xsanggup u...

ayukhairy said...

ohh..lydzar makan noriday pun period datang juga ye...mm..tak pe, kalau sbb period, bersabar n bertahan je utk 1-2 hari pertama ye..lepas tu, insyaallah normal..

kalau sebab kedua...hehe..tak dapek den nak tolong ye..^_^

Mek Rose said...

sib baik dia ade mai berkunjung juga even dah petang..kot2 dia tak mai, ade jugak si hilda akan dpt adik lagi ni..wekekek

sian eh..cari ngah jalan. tapi suppose tukar ais..if tak mmg cair laaa :-)

Unknown said...

@pizet hmm nk buat macam mana, fitrah alam tu kan..kalau tak period, lagi risau kot..jeng jeng jeng!!

Unknown said...

@ibuhebat wahh lama tu. setahun lebih pon tak period lagi..tp nnt bila dia datang mesti rasa mcm lecehnya nk kena ber'pad' bagai..setahun lebih akak jimat duit beli pad kan :D

Unknown said...

@ibuhebat wahh lama tu. setahun lebih pon tak period lagi..tp nnt bila dia datang mesti rasa mcm lecehnya nk kena ber'pad' bagai..setahun lebih akak jimat duit beli pad kan :D

Unknown said...

@mekchu saya doakan mekchu dapat yg no 2 tu..amin :D

Unknown said...

@Iela Fazielah u tak sanggup..i laaaaagi tak sanggup kak hihiihih

Unknown said...

@ayu hihihih mmg tak dapek la nk nolong kalau yang kedua tu. tp rasanya bagi chance kt ayu saing saya dulu la..

Unknown said...

@rose --{@ ibuRafiq @}-- hahaha satu hal pulak nk kena carik nama lagi..takmo lagi la ros buat masa ni.

pizet said...

ohh kalau x period tu hormon gelong..hehe kalau ada lekat tu ku mintak refund blk kat lppkn

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®