Solid Food : Introduction

Untuk Hannah dan Hadif, saya rasa saya tak pernah pon buat entry pasal solid food dorang.

Hannah started solid with Nestum. Dan di taska, dia makan bubur yang disediakan oleh taska. Masa tu. maybe pengetahuan saya tentang macam-macam hal-ehwal baby adalah begitu kurang. Seriously masa anak pertama dulu, kurang membaca sebab access to Internet adalah limited masa tu. Huh salahkan Internet plak dah! Hehe..my bad..memang ada rasa kesal yang amat. Especially on breastfeeding dan solid food nih. Tapi selalu juga saya masak bubur utk dia di wiken hari.

Selepas almost 2 bulan dia makan bubur yang disediakan taska, saya amek keputusan utk masakkan bubur dan bawa bekal ke taska. Nak tau sebab apa? Sebab saya rasa bubur yang dia makan dan bubur itu adalah  masin. Bukan masin sebab rasa ikan bilis. Sebab kita boleh kenal bau ikan bilis dalam bubur tu kan.

Menyesal tak sudah bila saya tau yang baby sebenarnya tak perlu gula dan garam dalam makanan mereka. So sejak hari tu, saya bekalkan makanan pada dia ditaska. Itupon tak lama, sebab waktu umur dia 9bulan, dia dah duduk rumah dengan saya. So dia memang makan masakan saya setiap masa :)

Masa Hadif, memang dah bangkit dari kesilapan masa lalu. He was breastfeed and he was on home-made food made with love by mama. Waktu umur Hadif 7bulan, saya start kerja di tempat sekarang dan saya tetap membekalkan bubur yang saya masak pada dia.

Utk Hilda, dia start solid food dengan juadah raya. Makan nasik himpit yang saya lenyekkan dengan jari dan dia hisap jari saya sesedap rasa. Lepas tu, saya potong buah-buahan ~betik, honey dew, pisang~ ala-ala finger food dan saya bagi dia hisap finger food tu. Dia memang suka sangat makan cara tu. Siap boleh gigit dgn gusi dia buah-buah yang lembut tu. Epal pulak saya sagat.

Okeh, skg nk cerita pasal preparation utk buat bubur nasik Hilda. Saya beli Baby Cube ni masa pegi Open House Lunatots hari tu. Harga retail RM29.90 tapi saya dapat 10% diskaun sebab beli menggunakan voucher dalam souvenier bag yang dorang bagi tu.

Baby cube ni saya guna utk frozenkan puree yang bakal saya campurkan dengan bubur nasi Hilda. Saya dah pernah bagi bubur nasi kosong yang dicampur dengan EBM, tapi dia refuse. Maybe dia dh terbiasa dgn rasa manis buah-buah, so bila diberi bubur kosong, dia tak berselera.


Ini adalah puree kurma ~yang kaler gelap sket~ dan puree aprikot ~ kaler kuning~.
Cara : Rebus atau rendam beberapa biji kurma didalam bekas kecil selama beberapa minit. Kemudia blender kurma dengan air rebusan sehingga halus. Same thing apply to apricot. Bila dah halus, masukkan ke dalam baby cube.
 
Tunggu puree agak sejuk, tutup baby cube dan labelkan dengan tarikh.


Simpan dalam peti beku.  Frozen puree boleh disimpan dalam masa sebulan mengikut pembacaan saya.

Ini adalah beras yang telah disangai dan diblender halus.

Setiap pagi saya cuma perlu masukkan 1 atau 2 sudu beras ini bersama air secukupnya. Dan apabila bubur telah masak, saya masukkan dua biji cube puree kedalamnya. Siap sudah juadah utk Hilda breakfast setiap hari. Saya akan buat bubur utk 2 kali serving. 1 utk breakfast dan 1 lagi utk makan malam.
1 bawak ke taska dan 1 lagi masuk freezer. Makanan yang disimpan dalam freezer bertahan selama 48jam. Kalau dah lebih masa, buang saje :)




Tengok tu, bulat mata dia bila makan :)
Kt gambar ni, Hilda makan Baby Bite Original. Kudapan bila boring-boring dok dalam kereta. Hahaha! Bila boring je makan. agak-agak lepas 2-3bulan kompom anak saya ni gemorks tak!

5 words from u:

amirah said...

masa mula dulu untuk Ahmad saya wat camni jugak lydzar. wat mcm2 frozen puree. pastu masa introduce solid food memang ikut buku abis. seminggu smp 2 minggu ahmad cuma makan air tanak nasik je. tp sebab hsbnd saya cerewet abis kan lydzar, lelama baby cubes tu terbiar camtu je..husband sy memng cerewet sgt2 bab2 anak dia ni. dia kata tak fresh masak gitu sbb dia rajin merasa mknan anak. even EBM pun dia yg rasa samda ok ke tak. kalo saya memang tak gamak...hehe..pastu kalo saya okeh je pun. so, tetiap pagi pun dia yg masak makanan anak untuk bawak rumah MIL, saya kdng2 gilir2.sampai skrng masih bangun pukul 5.30 masak untuk anak sebab dia masuk keje awal kan.tp seronok kan kalau tgk anak semangat nak makan apa yg kita masak. bila dah 1yr plus mula la dia ada perasaan nak mkn benda lain, menolak itu ini.takpela hilda bam bam pun..comel.. : P

amirah said...

takpe lydzar, pelan2 buat la lydzar..maklum dh 3 kan..kdng2 suami2 ikut mood, tetiba rajinnn sgt kan. tak terbyng camne sbb yg sorang ni pun dh pening..kalo wat cubes camni mmng byk jimat masa. sebab dah cuba kan..agaknya hsbd amie cerewet sebab bini dia ni asalkan boleh kut..hehe..tp kan..tp kan..dia punya protokol, cerewet bab anak smp org lain termasuk mak dia sendiri tgk pun agak menyampah jugakla lydzar..apatah lagi bini dia ni..luahan perasaan nmpknya..mati la kalo dia bc ni..heh

akuzle ayu said...

oho, mcm neh mendernyer. akak pon br tau. beras tuh dh blender so x byk masa laa nk merebus buat bubur kan? tuhlaa, dlm kepala akak neh kalo buat bubur nk abeh masa bpe jamlah. tqvm 4 sharing yea?

ayukhairy said...

masa danial dulu pun ayu buat macam ni gak...hilda lama2 nanti tembam la gamaknya..hehe

Iela Fazielah said...

akak suka dgn bekas tu.... xsabar nak tunggu baby baru keluar... hehe...

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®