Tips Elak Anak Jadi Kedekut

Entry ni copypaste jer dari sharing di Facebook.
Mama suka, sebab memang tengah dilema dengan anakku si comel Hilda Marissa. Memang kesian dengan kakak dan abang yang selalu mengalah dan memang mama pon selalu tensi. Haha!
 
Btw, ini lah dia antara reason dan tips bagaimana mengatasi anak bersifat kedekut. 
 
Jika anak tidak mahu berkongsi pada usia di bawah 3 tahun itu dikira biasa. Anak pada usia ini lebih mementingkan diri. Kenapa? kerana dia sedang exert his power and existence. maksudnya, dia mahu orang tahu dia ada dan perasaannya dia perlu dihormati juga. Ego-centric kita panggil. Ini membantu seorang anak itu untuk terus hidup di dunia ini. In a waya survival skill.

Tapi bukan bermaksud kita membiarkannya. Tugas ibu bapa ialah membentuk kekuatan kemahuan untuk diri sendiri itu dan mementingkan diri sendiri itu kepada kebaikan. Pentingnya diri sendiri supaya dapat membantu orang contohnya. Ajak dia berkongsi mainan dan nyatakan secara ayat yang simple tapi perasaan yang kuat, bahawa bila kita berkongsi barang, kita akan lagi seronok bermain.
Contoh : 'Bila sayang kongsi, nanti lagi banyak toys sebab, kawan sayang pun kongsi mainan diri...ini yang Allah suka...ini yang jadikan sayang BEST..." Ini menguatkan SQnya.

Janganlah cakap sekali. Cakap banyak-banyak kali. Baca buku mengenai berkongsi. Tunjuk cerita mengenai budak yang berkongsi...macam-macam lagi boleh buat. Prosesnya lama. Tapi berbaloi kerana dia akan pandai skil interpersonal.

Jika dia ada favorite toys, izinkan dia simpan utk tidak berkongsi untuk seketika. This is showing respect to his things. Supaya dia pandai menjaga barangnya dan juga supaya dia ada rasa kepentingannya dijagai.

Namun, jika semuanya kedekut, tidak langsung bermaksud nanti dia pandai jaga barang. Itu mengajar dia untuk tidak tahu berkongsi dan love beyond dirinya. Ini mengegarkan SQnya.

Bila kawan tidak mahu share di situlah anda bertanya bagaimana perasaannya. Jika dia kata dia marah atau sedih, then beritahulah dia, seperti itu juga kawannya rasa bila dia tidak mahu berkongsi. Apa yang anda sedang lakukan ialah meningkatkan kekuatan EQnya.

2 words from u:

Anonymous said...

medina pun ada kedekutnya dgn dhiya...tak padan dgn kecik...ada sifat kedekut...tp, tetiba, ada juga brg yg dia share

amirah said...

hilda takpe la lagi. kecik lagi kan. ni si ahmad pun jadik camtu lydzar. kenkadang jenuh juga ckp suruh dia kongsi tapi selalunya tak makan saman...aduiii...kena ckp berkali2 la ni smp dia tak larat nak dgr mama membebel lagi..huhu

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®