Ragam bakal customer

Salam Rabu :)

Ceria dgn seluar jeans basah kena tempias hujan pagi tadi. Punya lah lebat. Turun dari rumah dah nampak mendung gelap.

"Mama, kalau nak hujan, memang malam kan.." kata Hadif
"Bukan malam lah abang, gelap.." bidas mama
"OOOOOOooo..." angguk angguk paham dengan senyuman handsome dia.

Saya nk cerita pasal customer harini. Alhamdulillah dh almost setahun saya berkecimpung dalam bisnes Shaklee ni. Awal-awal dulu, enquiry datang dari kengkawan rapat je. Semakin lama, semakin luas coverage nya. So enquiry datang dalam pelbagai cara; emel, PM FB, Gtalk, dan paling banyak via SMS lah.

Saya memang suka orang bertanya, dan saya akan jawab sehabis baik. Alhamdulillah, saya suka sharekan kebaikan vitamin Shaklee ni dengan semua especially yg memang approch saya sebab nak tau more info about Shaklee products.

Cuma sekarang ni kekadang terasa juga annoyed dgn backout buyer. Hihi blom boleh kategorikan sebagai backout buyer sebab dia belum place order, saya tak tau term hehe. Ada sesapa boleh bantu??

Ok, memula dia sms tanya pasal skincare set Nutriwhite. Nak tau harga utk setiap item dalam set tu, jadi gigih la saya type kt sms tu satu persatu. Kalau nk tau, Nutriwhite set tu ada 7 item. Kalau kt emel/PM/YM/Gtalk senang, copypaste aje :P Dah dpt info, sesi konsultasi plak kulit dia jenis mcmmana..blabla. Lepas tu, dia tanya pasal Slimming set pulak. Gigih lagi saya type produk yang berkaitan dengan slimming ni ofcourse la Lecithin dan Afalfa (paling basic) siap dgn harga. Tetiba dia reply 'saya nk order ESP je lah'..
OK no problem, saya bg tau harga dan cara order. Lepas tu dia diam. Diam sampai sekarang. Hahahah!!


Saya tengah kumpul koleksi Nutriwhite ni juga :)
So nk kategorikan dia sebagai apa ye? Saya rasa kalau tak serius nak beli, baik tanya kt emel je kot. Maybe dia nk survey-survey harga je. Kalau takat 1-2 SMS memang tak kesah, ni rasanya lebih kot rm3-4 utk balas SMS dia je.

Dugaan meniaga kan :)

Tapi takpa, saya akan follow up lagi dengan dia hari  ni. Hihi.


7 words from u:

Unknown said...

adat orang berniaga.. memang nak kena banyak sabar..

Atia Adina said...

tu lah dia dugaan meniaga...beria org nego....kadang2 tak jadi beli gak kan....sabar2....

Unknown said...

berniaga macam tu lah kan, kadang2 dia nak beli tapi dia rs macam mahal trs senyap.. kadang dia nak tanya2 harga nak banding sape lagi murah.. aida pun byk gak cam tu.. sabr je la.. rezeki insyaAllah ada.. :)

amirah said...

confirm mesti dia nak survey rege tu..sabarrr jela...hihi

finizaini said...

klu jmpa cust camni kn..reply skali ckup tru sms..klu berjela2 pjg reply je bleh refer to my blog bla bla bla..just tulis je url blog kita utk detail..cust ni dh tntu tau ur product tru online so mnunjukkan dia bukan buta internet..dh msak sgt ngn cust cenggini..kdg depa bkn nk beli pn sbb depa pn mnjual jgk..sesja nk korek rhsia kdg2 tuh..ehehhe

Iela Fazielah said...

mcm2...org tu nak survey harga je kot..pastu nak pikir 100x dulu br nak bl kot

fira said...

Hehe normal la tu mcm saye jugak - kalo boleh nak survey paling murahh kalo tak rugila saya

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®