Stok EBM as @1Y2Mo

Dah lama tak cerita pasal EBM.
So inilah dia stok yang ada utk Hilda. 24botol x pelbagai OZ. Ada 3,4,5 dan 6oz. Total macam dulu dulu gak malas nk kira hehe.

Terbakar jugalah tengok hasil perahan 2orang opismet kt opis tu. Sekali pam boleh dapat 8-9oz. Alhamdulillah.meriah susu dorang. Ditambah lagi dgn soalan-soalan kengkawan opis pd dorang, ko dapat berapa botol dah?
Alhamdulillah dapatla 6 botol, jawab dia. Saya, ada jugak, tp 3botol yang separuh penuh. Hihi

Dan bila saya muhasabah diri semula. Itu rezeki, syukur. Ini pula rezeki saya, tetima kasih ya allah. Masih berpeluang menyusukan, memgepam dan mengempeng bersama cik mek Hilda tu. Dan menginjak usia hampir 1 tahun 3 bulan dah.

Jangan diukur amaun perahan dgn ibu lain, sebab keperluan anak kita berbeza. Sekali saya pam dapat 3oz, dan Hilda cuma habiskan 2oz setiap sesi menyusu botol. Kalau lebih, dia mmg taknak habiskan dan buat main tonyoh teat botol ke lantai. Hadeh!! Membazir je kan.

So saya berlapang dada. Mmg hasil perahan yang saya dapat setiap hari akan mencukupi untuk dia. Saya tambah sesi perahan dirumah sekurang-kurangnya sekali. Kalo lebih rajin, buat 2kali. Untuk simpan stok. Cuma tak rajin nk buat powerpumping je.

Lagipon susu saya memang pekat. Sebab tu lah dgn 2oz Hilda boleh kenyang. Dan dia memang suka makan. Sila jangan kedekut makanan dgn dia sebab nnt dia menjerit marah xdapat makan. Hihi.

Apepon, mama sila jgn ada penyakit M dalam membuat pumping yer. 10 bulan to go! Chayo!"
Published with Blogger-droid v1.7.4

8 words from u:

amirah said...

byk gak tu..boleh punya smp 10 bln lagi..insyaAllah. betul tu, rezeki masing2..sure cukup punya. kita je yg rasa mcm x cukup. masa ahmad dulu ok je walaupun kalau sekali pam dpt setengah oz je pun..huhu

psttt, nak wat stok bln pose ni apa vit yg sesuai ek lydzar

Eliss Mie said...

syok kalau dapat fully bf kan? kawan2 kat ofiz ni pun memang ramai yg fully bf.jelez :(

Rai said...

betul..jangan bandingkan kita dengan orang..anak kita keperluannya berbeza..chaiyok chaiyok..lagi 10 bulan..

anak dara saya bulan depan nak cukup 2 tahun..:D

Atia Adina said...

sama jer perangainya ngan si adam....kalo ada susu lebih....memang di tonyoh ke lantai....adoiyai.....

Iela Fazielah said...

xpela lydzar..bak kata kamu, asalkan cukup...tp hilda minum sikit ye...jd mcm imran..fengsan! memula risau jugak takut xdpt supply byk2...tp alhamdulillah.. cukup rupanyer... kejap je dah sethn 2bln ek...akak br nak msk 2 bln....1year 10months 2 go....adehhhh!

adianiez AIDA said...

hampir 1 thn 3 bulan, tahniah...

mamiraysha said...

Tahniah! pencapaian yang sangat membanggakan! 1 tahun 2 bulan. Dah lepas dah polisi penyusuan 6 bulan. Cuma sikit lagi nak lengkapkan tuntutan agama. Sedikit ke banyak ke susu tu bukan ukuran. Dengan izin Allah, susu yang sedikit mengenyangkan. Bagi saya bila stok sikit, takde la lama sangat stok tu disimpan. Macam saya, anak saya sekarang sedang menghabiskan stok awal bulan 2. Rasa-rasa stok umur sebulan dengan stok umur 3 bulan mana lebih baik? hehehe.. terpaksa gak guna sebab nak buang sayang.. Apa-apapun.. moga Allah permudahkan perjalanan yang tinggal 10 bulan je lagi tu!

Lizan said...

wah meriahnya sesi pumping memamping kat ofis...penat jer mak memerah.. happy jer hilda tenyeh2 puting kat lantai ya.

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®