Ibu menyusu dan keperluan vitamin

Entry ni saya copypaste je dari blog Kedai Triple-S :D

Hari ni saya nak tulis tentang ibu ~ ibu menyusu khasnya~ dan keperluan vitamin.

Saya tak sangkal jika ada para ibu ~ibu menyusu khasnya~ yang berpendapat mereka tak perlukan vitamin. Mungkin mereka dapat menjaga gaya hidup sihat mereka dengan baik. Mereka menjaga pengambilan makanan mengikut piramid makanan, tidak terdedah pada stress, tidak terdedah pada pencemaran udara dan alam sekitar, tidak kelam-kabut mengejar waktu, cukup tidur dan rehat dan sebagainya. Indahnya hidup mereka.

Tapi saya percaya, wanita mana yang tidak stress. Walaupon wanita itu hanya surirumah. Dikecualikan jika wanita ini (surirumah) ada pembantu dirumahnya. Mereka masih mempunyai tahap stress tertentu apabila seluruh kerja rumah dah urusan anak-anak adalah dibahu mereka. Inikan pula wanita yg bekerjaya. Dengan beban tugasan dipejabat, balik rumah sambung lagi buat kerja rumah. Pendek kata, selagi tak tutup mata (tidur) kerja..kerja..kerja je lah kerjanya. Sila setuju dgn saya!

Saya sendiri pernah duduk di kerusi SURIRUMAH yang pada saya tetap ada level stressnya walaupun tak sehebat kaum ibu bekerja. Masih juga dgn situasi selagi tak tutup mata, kerja kerja kerja.. Tetap ada masa terasa lelah dan penatnya menjadi seorang wanita. Cuma yang bestnya, waktu itu anak saya baru seorang, yang seorang lagi masih didalam perut. Bila masa saya rasa letih, saya ajak anak saya tidur.

Sekarang, saya memegang jawatan ibu beranak tiga yang bekerja. Ditambah lagi tanggungjawab menyusukan anak terletak penuh di bahu saya. Berat jawatan ni utk digalas jika saya adalah seorang yg letih lesu, mudah jatuh sakit, tertekan, dan mudah marah.

Alhamdulillah saya memilih utk mengamalkan pemakanan vitamin sebagai langkah utk menjadi seorang wanita menyusukan yang cergas. Dan pilihan saya tentunya vitamin dari sumber semulajadi. Saya tak mahu muka saya pucat lesi setibanya dirumah. Saya tak mahu selalu memarahi anak-anak saya apabila saya tertekan. Saya tak suka tengok rambut saya berguguran dilantai rumah akibat perubahan hormon selepas bersalin. Saya tak mahu keadaan rumah saya terabai kerana saya tak larat nk buat kerja rumah. Saya tak mahu suami saya merajuk kerana saya tak mampu nak melayan dia dirumah. Dan saya juga tak mahu jika saya mendapat penyakit osteoporis kerana saya menyusukan anak saya. Anda boleh google kenapa wanita lebih mudah terkena Osteoporosis berbanding kaum lelaki. Dah dpt jawapannya, meh komen kt sini yer.

Ini bukan lah pendapat peribadi saya. Malah telah pon ada kajian dilakukan utk membuktikan betapa pentingnya keperluan kalsium yang mencukupi utk para lactating mommies. Boleh refer entry ini :

Breastfeeding Mothers Need Calcium to Guard Against Periodontal Diseases


Yang ini pula memang pendapat peribadi saya.
Sejak saya mengamalkan pemakanan vitamin, badan saya memang cergas dan mampu bangun seawal 5.30pagi utk memulakan urusan harian. Balik dan tiba dirumah menjelang waktu malam, saya masih mampu memasak utk diner. Kecuali husband saya outstation, saya lebih suka diner dengan sesuatu yang ringkas kerana saya lebih suka meluangkan lebih waktu bersama anak-anak. Kalau suami ada, dia yg tolong tengok-tengokkan mereka.

Dalam bab penyusuan pula, saya dapati badan saya tetap dapat maintain menghasilkan susu mengikut keperluan si comel Hilda saya. Dan walaupun bentuk badan Hilda tidak semontel anak orang lain, dia masih sihat dan aktif. Sebab saya yakin, nutrisi yang saya dapat melalui amalan pemakanan vitamin turut tersalur kepada Hilda.

Bab lain pula, rambut yang kerap gugur pun dh tiada lagi. Masalah gusi saya yang selalu berdarah sebelum ini (waktu menyusukan anak sulung) juga telah diatasi.

Alhamdulillah hati saya terbuka utk membelanjakan wang saya kepada sesuatu yang amat bermanfaat utk seisi keluarga. Bila mama happy, keluarga pon tentunya happy.

Bagi menjawab soalan seorang rakan saya di FB ~ Untuk ibu supaya sentiasa bertenaga, gi keja balik keja wat keje lagi?~

Tentunya saya mengesyorkan rakan saya ni cuba set Eu-For Pack. Sebab dah lama saya amalkan vitamin dalam set ini walaupun sebelum nama set ini diperkenalkan sejak Oktober lepas.



4 words from u:

wani johari said...

Wah..rumah baru..sweet sangat..suka tgk....

Unknown said...

kak liza.. link kat side bar tu salah ke atau mmg dah tukar link? klik takdpt masuk pun

Unknown said...

@Aidanisme link mana eh aida? bloglist ke?

Eliss said...

tak sabar nak merasai nikmat menjadi ibu susuan semula :p

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®