Breastfeeding - Pumping at office

Ok entry pasal breastfeeding lagi!!

Saya sedang konpius nk buat drawing pakai Visio ni, so saya relax-relax dulu carik mood buat kerja dengan menaip entry..Taip jangan tak taip! Hehe!

Cerita ni berkisar BF journey saya bersama opis yang agak tidak sempurna selepas kejadian kebakaran hari tu. Tanpa lampu, tanpa aircond dan tanpa proper wiring. Saya tak dapat buat 'aktiviti' disurau sebab surau gelap gelita. Apapon saya bersyukur sebab saya dapat work-station yang agak strategik. Agak tersorok dan tanpa staff lelaki yang 9-6 ada didalam bilik ini.

Ini meja baru saya.  Meja paling hujung dan agak terlindung dari penglihatan public.


Nampak tak pashmina atas kerusi saya tu. Itu pon salah satu helper saya. Walaupon dalam keadaan hangat dan panas, saya masih perlu berselimut sebab nk melindungi 'aktiviti' saya daripada kelihatan terlalu public. Lagipon sekali sekala bilik ini akan dikunjungi oleh staf lain yang ada hal nk rujuk/tanya/diskas etc dgn staf HR. Dengan kawan-kawan HR saya pon, dorang tak tau saya sedang buat 'aktiviti' kalau saya tak bgtau..Betapa senyapnya Spectra3..

Saya akan berselimut, memalingkan kerusi menghadap meja, memasang peralatan dan seterusnya berlangsunglah 'aktiviti' selama 20minit. Dan, Tadaaaaaaaaaaa..inilah hasilnya - hasil double pumping.


Sepanjang jam 8am hingga 6pm saya diopis, saya buat 3kali sesi.. 
Sesi pertama - 8.30am, 
Sesi kedua - 11.30am - 12.30pm (diantara waktu ini)
Sesi ketiga - 3pm-4pm (diantara waktu ini)

Selalunya sesi pertama hasil kutipan adalah lebih memberangsangkan berbanding sesi kedua dan ketiga. 

Saya akan tambah lagi satu sesi tandem-pumping bersama Hilda dimalam hari ~directfeed sebelah dan pump sebelah~ Biasanya ketika saya dh bersedia nk tidur ataupon jam 12malam. Sesi directfeeding jam 3pagi dan 6pagi saya dh tak mampu nk pegi dapur amek pam dan buat tandem-pumping.

Dan ini pulak adalah benda-wajib-ada diatas meja saya. My milk booster.

Air masak, air Horlick dan Alfalfa.
Botol air masak saya ni berukuran 750ml saje. Saya cuba pastikan saya akan habiskan air masak ni sebelum tiba waktu lunch. Bila dah habis, lepas lunch saya akan refill dan cuba habiskan sebelum saya melangkah keluar dari opis jam 6petang. Hehe tak cukup pon 2 liter air masak saya minum kt opis. Tapi cadangan 2 liter tu utk seharian kan..Saya tak mampu lah nk minum terlalu banyak air masak .

Tapi takpa, sebab waktu lunch saya suka minum air sirap panas ataupon air limau suam. Sampai rumah pon saya akan minum segelas dua air lagi. Lepas dinner pon minum air lagi. Before tidur minum lagi. So lebih kurang kasik diskaun lah tu, at the end of the day saya rasa saya tetap dapat minum 2liter air setiap hari.

Air horlick pulak saya minum time breakfast. Kalau kt rumah saya campurkan dengan oat, tp selalu rushing time bersiap nk pegi kerja, saya cuma sempat isi 2sudu Horlick saje dalam botol shaker tu. 

Dan Alfalfa pulak, saya akan telan 2 bijik setiap kali lepas pam. Setiap hari saya akan amek sekurang-kurangnya 4biji alfalfa. Dah jadi rutin pon.

Yang kt bawah ni pulak adalah bekas saya letakkan aksesori pam saya. Kt gambar tu adalah Spectra shields dan juga pam Medela Harmony. Saya tetap bawak manual pam for any back up plan. Risau juga dalam keadaan recovery kt opis ni, macam-macam kemungkinan terjadi.


Utk simpanan pulak, saya simpan EBM tu dalam cooler bag MLO saya.  Dalam coolerbag tu saya letakkan ice pack brand Coleman yang berlekuk-lekuk tu. Cantik tersusun je saya simpan botol-botol EBM saya dicelahan lekuk tu. Saya memang akan bawak 6biji botol setiap hari. 

Dan utk efek sejuk berpanjangan, saya letakkan juga thermafreeze ice ni. Thermafreeze ni asalnya agak besar, so saya potong ikut saiz yang boleh saya muatkan sekali dalam coolerbag. Yang tak berapa nk bestnya pasal Thermafreeze ni, dia mudah koyak. Bila dh koyak, gel dalam Thermafreeze ni akan terkeluar sket. Bila dah jadi macam tu, memang jadi mangsa tong sampah jugaklah.

 


Alhamdulillah, setakat ni my BF journey di opis masih berjalan lancar tanpa sebarang dugaan yang menggugat jiwa dan buat kepala otakku stress. hehe semoga berpanjangan la macam ni hendaknya.

Ohh ye, total collection biasanya sekitar 14oz sahaja setiap hari. Alhamdulillah..

Hilda minum hanya 10oz di Taska ~2oz x 5kali~. Selagi supply meet demand I should be happy enough. 

Jangan stress-stress bila tengok orang lain punya collection melambak-lambak. Kalau stress memang susah la nk collect. 
Jangan buat perbandingan melulu antara hasil collection sendiri dengan orang lain yer, tp jangan berhenti berusaha.


8 words from u:

amirah said...

yezzzaaa..jgn banding2 rileks2 je..jgn stress. tp bila time period ciput giler2..sy sehari pam 4 kali di opis..maximum dpt pun 8 oz jela..tu pun dh kira byk dah..jadikla..kdg2 ahmad tak abis minum pun..sy best sebab duk kat atas opis ni sorang2..ada member sebelah tp tak nampakla kalau wat projek..tu sebab kdng2 rajin pam byk kali..

kemma said...

bangga sangat tgk usaha keras lydzar..jeles pon ada.apa pon bertuah sungguh ank2 lydzar sbb mama diaorg sangat konsisten..

nak tnya sumthing tp segan n rasa rendah diri plak..huhu

eMMe said...

lengkap mcm2 ade lydzar.....

ayukhairy said...

semoga allah memudahkan penyusuan lydzar pada baby hilda ye...best kan spectra..senyap je..

Unknown said...

@kemma kak kemma nk tanya apa..tanya aje lah jgn segan2

Unknown said...

@eMMe kena ada utk memudahkan diri sendiri :D

Unknown said...

@amirah bestnya.. dok sorang2 mmg byk privasi nk mengepam kan

Unknown said...

@ayu tq ayu atas doa ayu..semoga terus dipermudahkan lahhh

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®