Halia hutan boleh rawat kanser

Artikel dipetik dari Harian Metro.
SERDANG: Universiti Putra Malaysia (UPM) menemui teknologi perubatan baru bagi merawat penyakit kanser serviks (pangkal rahim) dengan menggunakan herba semula jadi yang dikenali sebagai lempoyang atau halia hutan.
Penyelidiknya, Dr Ahmad Bustamam Abdul, berkata penemuan membuktikan bahan itu sesuai digunakan untuk merawat pesakit kanser serviks dengan selamat apabila penggunaannya hanya mematikan sel tidak normal saja.

Katanya, walaupun menggunakan dos yang tinggi ia tidak membahayakan pesakit kerana ia tidak memberi kesan kepada tisu normal manusia.

 Bacaan lanjut, klik saje di SINI - Halia hutan boleh rawat kanser

pic source : ceputelecenter

Dikenali juga dgn nama kampung dia iaitu Lempoyang..Cantik gak kan rupa bentuk bunga dia ni kan?

pic source : ceputelecenter

Yang ni gambar isi dia plak. Ala-ala halia dan kunyit jugak la..

Mak abah memang ada tanam pokok ni ke tepi rumah. Selalu jugak dorang amek dan blender isinya dan minum air extract dari lempuyang ni. Bagus utk kesihatan kata mereka. 

Kadang-kadang aku minum jugak tanpa tau apa khasiat sebenar lempuyang. Walaupon pahit, ku telankan jua :P 
Rupa-rupanya, boleh digunakan utk merawat kanser serviks. Selain tu ada beberapa lagi khasiat lain yg aku google jap tadi. 

Antaranya ;

-mengurangkan bengkak kaki selepas delivery.
-menambah selera makan.
-anemia
-gatal-gatal kulit

Kesimpulannya, lepas ni tiap kali balik kampung or mak abah datang visit cucu2 kt KL..nk amek stok lempuyang ni dan simpan kt rumah dan dijadikan minuman amalan harian.
 

5 words from u:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

rasa dia tak sama ker macam air halia biasa tu??

eMMe said...

lydzar~ lain ek rupe halia hutan dgn halia masakan, hehehe...senang ke nak dpt ni?

lydzar said...

@e.l.i.s.s.m.i.e mmg lain elis..rasa lempuyang ni mmg pahit. halia tak pahit, campur rasa2 pedas dia tu kan..

lydzar said...

@eMMe ermm rupa dia seakan2 je kot emme..ermm nak dapat kt pasar2 tani or pasar malam tu tak tau la ada ke tak. but in my case, mak abah mmg ada tanam kt tepi rumah. so mmg senang la nk dapat :D

shera anua said...

Salam.. Tumpang tanya mana nak cari ye halia hutan ni?

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®