myMetro | Tips Mahu Cantik Terbaru

Ketagih makan uri
Oleh Mary Victoria Dass


2010/07/08
E-mel  Artikel Cetak  Artikel Tanda  Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen  Artikel
JOHOR BAHRU: Untuk memastikan diri kekal cantik dan awet muda seperti anak dara, ada ibu yang baru melahirkan anak sanggup memakan uri bayi sendiri kerana percaya cara itu paling berkesan untuk memenuhi matlamat mereka.

TEORI SONGSANG...serbuk uri bayi yang dijadikan pil.
TEORI SONGSANG...serbuk uri bayi yang dijadikan pil.
Wanita lain yang berkongsi kepercayaan sama pula dikatakan sanggup berusaha mendapatkan uri daripada pembekal tertentu bagi membolehkan mereka menjadikan ‘tembuni’ bayi itu sebagai ‘hidangan kesihatan’.


Amalan menjijikkan itu didedahkan seorang tabib Cina di bandar raya ini dan lebih mengejutkan, dia mendakwa sebahagian penggemar uri untuk awet muda terdiri daripada wanita Melayu beragama Islam.


Lelaki berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Sam berkata, uri atau dikenali sebagai plasenta sebelum ini dijadikan sebahagian bahan utama dalam pembuatan kosmetik.


“Tapi kini, mungkin disebabkan ingin mendapatkan kesan lebih hebat dan segera, ada wanita sanggup melakukan perbuatan tidak masuk akal ini. Malah, mereka juga percaya makan uri mampu membekalkan khasiat dan sumber tenaga kepada wanita yang baru bersalin terutama yang melahirkan anak secara pembedahan,” katanya.


Sam berkata, uri adalah ‘sarung’ yang terbentuk dalam rahim ketika kehamilan dengan salur darah dan bersambung dengan bayi menerusi tali pusat itu kebiasaannya ditanam dan diuruskan dengan cara baik.

“Uri bayi suci dan sepatutnya diuruskan dengan baik. Semua agama berkongsi kepercayaan ini,” katanya.

Dia berkata, kebiasaannya uri untuk awet muda itu dijadikan hidangan dalam bentuk sup.



“Selain makan uri ‘segar’ ada segelintir wanita mengeringkan uri berkenaan yang kemudian dijadikan bahan ramuan masakan. Mereka lakukan begitu dengan kepercayaan ia mampu menyeimbangkan hormon dalaman dan merapatkan hubungan ibu dan anak,” katanya.

Menurut Sam, perbuatan itu berlaku mungkin akibat wanita terbabit terlalu terpengaruh teori songsang yang menganggap amalan makan uri baik untuk kecantikan dan kesihatan terutama ibu baru bersalin.


“Mereka juga terpengaruh teori yang menyatakan keberkesanan uri dalam mencantikkan dan menghilangkan kedut di wajah. Bagaimanapun, mereka perlu memikirkan risiko memakannya yang boleh mengakibatkan jangkitan kuman,” katanya.


Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr Robia Kosai, berkata amalan memakan uri sesuatu yang luar biasa.


Beliau berkata, ini berikutan setiap uri dari ibu bersalin hanya diselaputi darah dengan kebiasaannya uri berkenaan diserahkan pada pasangan selepas kelahiran zuriat untuk ditanam.


“Kebiasaannya orang Islam akan menguruskannya dan bagi pasangan yang tidak membawanya pulang, pihak hospital akan melupuskannya.


“Ia boleh didermakan jika terdapat keperluan perubatan untuk rawatan, tapi amalan memakan uri adalah pelik,” katanya yang menambah pihaknya belum menerima sebarang aduan mengenai perbuatan segelintir wanita memakan uri.
Ayakkk!! Sanggup makan uri baby sendiri?? Biar BETUL!!

Punya la nk cantik eh..segala kosmetik kecantikan pon dorang dh tak percaya. 
Penat je para saintis dan pengusaha kosmetik perah otak buat segala macam formula utk hasilkan kosmetik dgn pelbagai jenama. 

Sanggup ke makan uri weh!! Wanita melayu Islam pulak tu. Kompom akai takdak nih!

Uri memang dianggap sesuatu yg sangat rapat dgn baby kita. 

Yer la, dia la sumber makanan utk baby sewaktu ada didalam perut mak dia. Jadi segala jenis vitamin dan makanan berkhasiat/tak berkhasiat yg mak baby makan akan disalurkan melalui uri kepada baby. Sebab tu  ke wanita melayu Islam ni percaya yg uri ini adalah berkhasiat?? Adehlah..tahyul betul la..

Dah 2 kali aku deliver.. Hannah & Hadif. Sekali pon aku belum penah tengok uri diorang. Yang aku tau, balik dari hospital je, Abg dah setel uruskan. Dari bersihkan sampai la tanam uri tu.Aku cuma tau lokasi uri itu ditanam je.
Wahai wanita melayu Islam itu, kembali lah ke pangkal jalan. Makanlah segala jenis makanan lain yg lebih sedap dan lebih diketahui khasiatnya daripada makan uri. 

Makan pizza pon sodappp!







7 words from u:

Sharinginfoz said...

macam2 le diaorang ni kan

Sotong vs Akidah

maslinamansor said...

cantik tahap mana la kalau makan uri tue...

Kancilbiru said...

geli aih..bluwekkkk!!!

Yess, dapat lagi satu buffered earnings!!

lydzar said...

@Sharinginfoz ni namanya, takde pasal..carik pasal..sekali terkena apa-apa jangkitan kuman, baru dia tau

lydzar said...

@maslinamansor tak tau lah tu..perasan lawa jer kot..syok sendiri gitu laaa

lydzar said...

@Kancilbiru geli mat geli mat geli mat..tp dorang tega kan nk telan uri tu

Iela Fazielah said...

mcm2 org skrg ni.. nak cantik punyer pasal.. xpikir halal n haram... mmg b****h...lerrr

 

MommaLydzar Logo

MommaLydzar Logo

Nuffnang Logo

Nuffnang Logo

Alkesah Kehidupanku ®